reklama

Tanečný šport a ja

Čo si predstavíte keď vidíte toto slovné spojenie? Rock 'n Roll? Balet? Ľudovky? Disco? Všeko spolu? Alebo vrcholovú verziu toho, čo sme sa skoro všetci učili v tanečnej?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Majstorvstvá sveta formácii 2004 v Braunschweigu, na fotke je domáci tím ktorý vyhral
Majstorvstvá sveta formácii 2004 v Braunschweigu, na fotke je domáci tím ktorý vyhral (zdroj: Milan Steskal)

Je možno smutné, že si musím vždy vypočítať, kedy som prišiel s týmto nádherným športom do styku. Klasicky, ako druhák na strednej škole v tanečnej. Ak sa nemýlim, bolo to na jeseň roku 1995, keď som s dvomi spolužiakmi začali chodiť do TŠ Jagermajster. Zvyšok triedy chodil do inej tanečnej školy, lenže my sme sa tak trochu separovali, chceli sme chodiť spolu a jeden z nás nemohol v termín ktorý si vybrala trieda v druhej škole. Prvý rok prebehol klasicky: základný kurz, venček, pokračovací kurz, záverečný ples a medailový kurz. Ten sa končil v júni a po ňom sme mali možnosť vycestovať na Majstrovstvá SR neregistrovaných tanečných párov. Boli tam kategórie absolventov základných kurzov, potom viacerých kurzov a nakoniec tých, ktorí už trénujú v klube. My sme súťažili v tej strednej kategórii a s partnerkou sme obsadili tretie miesto a domov si odniesli medailu. To vám bola vec. Prišli prázdniny a na tanečnú sa zabudlo. Po lete mi to však nedalo, stále som myslel na super partiu aká sa tam zišla a tak som sa rozhodol prihlásiť sa do klubu TŠ Jagermajster. To boli moje začiatky a písal sa rok 1996.

Za ten čas som toho v tanečnom svete prežil ohromne veľa. Aj pozitívneho, aj negatívneho. Povedal by som, že tých približne 10 rokov rozhodujúcim spôsobom ovplyvnilo všetky povahové črty, ktoré sa ovplyvniť dali. Samozrejme, gény a niektoré iné veci sú dané. No ako sa tak spätne pozerám, zmenilo ma to. Či už v dobrom alebo v zlom, neviem. Ani sa nad tým nechcem zamýšľať, lebo už na tom nezáleží. Som taký, aký som. Spoznal som obrovské množstvo nových ľudí. Či sú z niektorých moji najlepší kamaráti a priateľka alebo len rozmazané tváre z niektorej súťaže. Množstvo nových ľudí znamená aj množstvo osobností a povahových vlastností. Stretol som sa asi s každou. S niektorými viac, s inými menej.

V sólovej dráhe som nikdy nespravil dieru do sveta. Najväčším úspechom bolo 18. miesto na Majstrovstvách Slovenska a asi 40 bodov do svetového rebríčka, čo znamenalo asi 900. miesto z približne 1600 párov. Bránili mi v tom najmä financie, ktoré sú v tanečnom športe nevyhnutné a rozhodujúci krok bolo zranenie, kvôli ktorému som začal na jar pauzovať a už som sa nevrátil. Predstavte si, že na tej najvyššej úrovni treba minimálne raz mesačne vycestovať na súťaž, ktorá je vzdalená 500-1000 kilometrov, v danom meste musíte aspoň raz prenocovať a zaplatiť štartovné na súťaži asi 20-30 eur. Okrem toho, kvalitný nový frak zoženiete za 15000 Sk, partnerka zoženie pekné šaty, porovnateľné so zahraničnými tanečníčkami minimálne za 25000Sk a za individuálny tréning zaplatíte od 300Sk za hodinu s dobrým trénerom u nás v klube, cez 700 Kč za hodinu s výbornými českými trénermi až po cca 70 libier za 45 minút s anglickými majstrami. A všetko, alebo 95% všetkých výdavkov financujú rodičia. Takže kto sa vie narodiť, “má vymalováno” ako vraví jeden český tréner. Druhou možnosťou je byť veľmi talentovaný mladý tanečník, v ktorom klub vidí majstra SR a podporuje ho z vlastných zdrojov, ktoré sú však tiež značne obmedzené.

Okrem sólovej dráhy som sa spolu 4 roky venoval aj formácii. To je choreografia 8 párov a z tanečného športu mala práve táto disciplína najväčšiu šancu dostať sa do programu OH. S formáciou som prežil rovnako krásne aj smutné chvíle. Trikrát z troch mojich štartov sme vyhrali Majstrovstvá SR, po mojom odchode a odchode ďalších párov sa trošku zmenili pomery a vyhrávajú TC Košice. Dvakrát som tancoval vo finále Majstrovstiev Európy, celkovo som tancoval siedmich MS alebo ME, niekoľkokrát vystupoval v Hoffburgu, na Plese v Opere a iných významných podujatiach aj v zahraničí.

Boli to nádherné roky, na ktoré v živote nezabudnem a budem ich mať veľmi silno vryté v pamäti. To, ako sme všetci od štastia plakali keď sme postúpili do finále ME, ako sme všetci od neštastia plakali, keď sme o dva mesiace neskôr nepostúpili do finále MS (pre klub to vtedy bolo prvýkrát za posledných asi 10 rokov), ako veľmi sme sa s partnerkou=priteľkou tešili, keď sme z prvého kola postúpili priamo do druhého kola ako 18 najlepších a vyhli sa opravnému kolu. Ako sme boli sklamaní, keď nás po štandardnom výkone odpísali na obyčajnej súťaži len preto, že sme boli z nesprávneho klubu.

Za ten čas som prenikol do podstaty tohto športu (aj keď nie úplne najhlbšej, to môžu len ľudia bez chrbtovej kosti) a okrem tých krásnych zážitkov vidím aj veľmi veľa negatívneho. Intrigy, “rodinkárstvo” a podobné neduhy, ktoré si môže dovoliť komunita, ktorá nie je pod dohľadom médií a verejnosti a žije si len sama v sebe. A aj keď viem, že to bude boj s veternými mlynmi, pokúsim sa dianie v tomto športe, či už pozitívne alebo negatívne popísať. Aby sa o tom aspoň trošku začalo hovoriť, prípadne dostalo do tlačenej formy aby si potom kompetentní mohli uvedomiť, že sú sledovaní aj zvonka a len tak sa im všetko neprepečie. Môžete sa opýtať, prečo to ešte nikto nespravil. Je to jednoduché. Keď už s tancom niekto nadobro prestane, je mu to jedno. Keď niekto stále tancuje, nemôže si to dovoliť, lebo mu to bude na súťažiach veľmi nepríjemne spočítané.

Ešte by som vás chcel poprosiť o malý prieskum. Napíšte mi prosím do diskusie, či ste sa s týmto športom už stretli, aké máte skúsenosti a čo by vás zaujímalo. No skôr, ako nejaká snaha o zviditeľnenie tancovania bude táto rubrika slúžiť ako výlev mojich vypovedaných, ale hlavne nevypovedaných myšlienok a názorov. Ďakujem.

Milan Steskal

Milan Steskal

Bloger 
  • Počet článkov:  23
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bývalý absolvent vysokej školy... :) Zoznam autorových rubrík:  Tanečný športHokejFutbalKomentáreMobilFotoSúkromné

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu